Geachte patiënt,
Als u niet op uw afspraak kunt komen: Meldt dit dan uiterlijk een werkdag van te voren (maandag t/m vrijdag) bij de assistente. Dit kan ook via de e-mail of via het patiëntenportaal van MijnGezondheid.net. De afspraak wordt uit de agenda verwijderd, wij kunnen een andere patiënt helpen en u kunt meestal direct een nieuwe afspraak bij ons maken. Er wordt dan natuurlijk géén no-show tarief gerekend.
Het komt echter regelmatig voor dat patiënten zonder bericht verstek laten gaan op de door hun gemaakte afspraak bij de huisarts/praktijkmedewerkers/assistentes. Daarom hebben wij, op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), een no-show tarief ingevoerd.
De reden van het instellen van een no-show tarief:
Steeds meer mensen willen een afspraak maken op het spreekuur. In de tijd die bij uw huisarts voor u gereserveerd stond, had uw huisarts ook iemand anders kunnen helpen. De praktijk wil de wachttijd voor een afspraak zo kort mogelijk houden. U wilt met uw medische klacht immers ook graag zo snel mogelijk geholpen worden. U kunt hieraan mee werken door uw afspraak op tijd af te zeggen.
De hoogte van een no-show tarief:
Het no-show tarief is een schadevergoeding voor de kosten die de praktijk maakt. De tarieven hiervoor zijn als volgt:
- Een enkel consult (10 minuten): €12,50-,
- Een dubbel consult (20 minuten): €25-,
- Een consult bij de praktijkondersteuners (POH-GGZ of POH-S) (30 minuten of langer): €30-,
Hieronder vallen ook de consulten bij de assistentes.
Wij hanteren de volgende richtlijnen:
1. Als u voor de eerste keer niet verschijnt zonder bericht, sturen wij u een herinnering dat bij een volgende keer (binnen een halfjaar) niet verschijnen, de kosten van het consult in rekening gebracht zullen worden.
2. Mocht u daarna (binnen een halfjaar) wederom niet verschijnen zonder van te voren af te zeggen, sturen wij u een nota. Deze ontvangt u per post thuis. Uw zorgverzekeraar vergoedt de no-show factuur niet.